Zadnjih par leta opazujem, kako se večina kulturnih institucij v Sloveniji bori za preživetje. Ob nekaterih res slabih organizacijah se za ohranitev svojih dejavnosti borijo tudi tisti, ki so že neštetokrat dokazali svoj pomen pri postavljanju Slovenije na kulturni zemljevid sveta. Razlog: finančna kriza. Vsi od Radia Študent do lokalnih mladinskih centrov so se znašli v situaciji, ko morajo vsako potezo upravičiti tudi ekonomsko. Smo v časih t.i. kulturnih industrij, kjer ustvarjanje kvalitetne umetnosti, izobraževanje in grajenje skupnosti ni več samo po sebi dovolj. Potrebno je gledati na denar. A medtem ko alternativci po novem iščemo rešitve na trgu, se mrežimo, brandamo, co-workamo in kickstartamo, naši mainstream kolegi še vedno uživajo državno podporo kot v zlati dobi socializma. In to ravno tisti, ki prisegajo na trg in kričijo, naj se vsi že enkrat odklopijo iz državne dude.
Žalostno, da mora na državno dudo priklopljeni umetniček kot sem jaz predavati o tržni logiki, ampak res nam očitno ni jasno. Ker za zgled popolne konkurenčnosti tako radi dajemo športnike, se za sekundo obrnimo k njim. Pri športih kjer leto za letom dosegamo mizerne rezultate, ljudje nehajo gledati tekme, sponzorji se umaknejo, država pa mora razmisliti o tem, kaj dela narobe. Morda bi bil čas, da preneha pošiljati svoje tekmovalce na mednarodna tekmovanja, ali pa najame nove trenerje in si taktiko zastavi drugače. Nima smisla biti jamajška bob ekipa. A za pop glasbenike to očitno ne velja. Po dveh desetletjih obupnih power balad in predzadnjih mest, so naša očesa še vedno uprta v Evrovizijo. Zakaj?
Slovensko sodelovanje v Evroviziji je glasbena različica TEŠ 6: projekt brez prihodnosti v katerega se vsako leto meče denar, pri čemer že vnaprej vemo, da ne bo obrodil sadov. Na svoj račun pridejo vedno isti avtorji, ki poleg honorarjev in promocije pokasirajo tudi neomejeno število radijskih in TV predvajanj. Gotovo ne bodo imeli težav pri izplačilih avtorskih pravic, saj ti isti avtorji praviloma zasedajo visoke položaje na SAZASu. Davkoplačevalski denar se tako pretaka v zasebne žepe, v zameno pa državljani vsakič dobimo porazne rezultate. Zakaj država, ki tako propagira “kulturne industrije” vedno znova nagrajuje pop glasbenike, ki bi jih vsak trg v sekundi izpljunil? Kaj ko bi si ti sloviti avtorji glede na njihove velike zaslužke naslednje leto sodelovanje na Evroviziji plačali iz svojih lastnih žepov? In kaj ko bi RTV že enkrat obupal nad njimi in se sprijaznil, da je stanje v domačem popu porazno? Morda bi lahko z boljšo vsebino, kvalitetnimi glasbenimi oddajami in naprednejšo uredniško politiko vplival na to, da v ospredje končno pride nova generacija ustvarjalcev.
Naslednjič, ko se bo zaradi "pomanjkanja sredstev" ukinila kakšna mladinska oddaja, se odvzelo sredstva prepoznavni gledališki predstavi, alternativni radijski postaji ali lokalnemu mladinskemu centru, se spomnite, koliko je RTV Slovenija v svoji zgodovini zapravila za porazne nastope na Evroviziji in kdo je od njih profitiral. Zakaj se za projekte s progresivno vsebino in izobraževalno vlogo vedno znova uporablja tržno logiko (“V krizi smo, ni denarja za pokrivanje vaših minusov!”), pri polpismenem, 30 let zaostalem pop trashu, ki ga pošiljamo na tretjerazredno tekmovanje, pa naj bi šlo za nacionalni interes?
Žal se večina ljudi še vedno ne zaveda, da mediji ne morejo biti privatni in delati stvari brez nas - občinstva. Mi smo tisti, ki lahko medije držimo za jajca. Ampak ob mainstream mentaliteti v naši šentflorjanski dolini je seveda Evrovizija še vedno "glasbeni spektakel leta. Morda je bila Evrovizija količkaj glasbena pred časom mojega rojstva, dandanes pa zgleda kot da evropske države tekmujejo katera ima večjega.
ReplyDeleteLP, Gregii
Pri polpismenem, 30 let zaostalem pop trashu, ki ga pošiljamo na tretjerazredno tekmovanje, pa naj bi šlo za nacionalni interes? Ta stavek je pa prav poetičen....Refrenski....Super tekst....
ReplyDeleteNihče ne govori o kakšnem nacionalnem interesu, tu gre preprosto za entertainment, to je del našega vsakdana in to je tisto kar ljudi zanima. Živimo v svetu ko je zabavna industrija tista, ki postavlja trende in kroji naš vsakdan. Enim pač to ne gre v glavo oz. se s tem nočejo sprijazniti, kapitalizem ni popoln sistem, je pa to kar trenutno imamo in je boljši od prejšnjih.
ReplyDeleteSe strinjam z napisanim. Malce je mogoče le nerodno napisano, da pošiljamo trash izvajalce in avtorje, ker se mi zdi da to ni fer do Tinkare. Čeprav pesem ni ne vem kako dobra, je še vseeno (poleg Lare Baruce) edina dobra in kakovostna pop-rock pevka/avtorica pri nas. Ja pa seveda res, da jih nimamo veliko, pa under/alter scena je na tem področju tudi zelo uboga. Kar se pa tiče stavka "vedno znova nagrajuje pop glasbenike, ki bi jih vsak trg v sekundi izpljunil" pa moram nasprotovati. Raay pa Jan Plestenjak in podobni se mi zdi da bi bili megazvezde, če bi bili iz ZDA ali Francije; Black Eyed Peas, Guetta, Eros Ramazzotti itd. kar pa seveda ne pove nič o kakovosti.
ReplyDelete